mandag 16. mai 2011

17 Mai



Langt nord i verden i et lite land, så lite som et frimerke å regne,
våkner en liten jente av flere drønn etterfulgt av glad korpsmusikk.
Mor har forberedt henne, så hun er ikke redd.
Bare en kribling i magen av spent forventning.
Etter en lang dag og mageknip etter for mange is sovner den lille i bilen på vei hjem.


På den andre siden av jorda våkner en jente av høye drønn, en bombe går av.
En militærkonvoi inntar byen.
Angst sprer seg i magen, vil den nå hit ? er det vår tur idag ?
Mor sier ingenting, de holder seg skjult hele dagen.
Sent på kvelden sovner den lille jenta under en plastpresenning de har funnet.
Mageknip, fordi hun ikke har spist noe idag.

Jeg er så glad for at våre barn ikke våkner til bomber og militærparader.
Jeg er så glad for at jeg er født til det.....å feire 17 mai.
Jeg kunne ha levd skjult under en plastpresenning.

                            Mona

















 Gå ut å feir dette landet med hvite fjell og røde flagg.
Av og til blir jeg bare så forundret over at akkurat vi har alt dette.

GRATULERER MED DAGEN.



9 kommentarer:

  1. Klooke ord til ettertanke. Eg ønsker deg ein fin 17.mai. Klem fra meg.

    SvarSlett
  2. Ja vi er velsignet med ei flott land i trygge omgivelser. Håper det fortsetter slik i mange år enda. Ønsker deg ei flott 17.mai feiring :)

    SvarSlett
  3. Skjønn liten blomstergruppe med sløyfe :)

    Vi bor i ett FLOTT land og jeg er stolt av og være nordmann!:)

    Ha en super 17.Mai -
    Klem Jatte♥♥

    SvarSlett
  4. Flott innlegg, fikk tårene fram her!

    Ønsker deg ei fin 17. Mai.

    Klem fra meg.

    SvarSlett
  5. Flott skrevet og så sant så sant!
    Vi har utrolig mye å vær takknemlig for her på vårt lille frimerke!
    Ha en flott 17.mai:)

    SvarSlett
  6. Trist-fint innlegg med kloke ord til ettertanke. VI er utrolig priviligerte som bor i trygge og rike Norge!
    Ønsker deg og dine en riktig fin 17.mai :)
    Klem fra Lise

    SvarSlett
  7. Sterkt innlegg, mye å være takknemlige for, ja....Klem

    SvarSlett
  8. Så utrolig fint sagt!! Vi burde tenke mer over hvor godt vi har det i dette landet :) Ønsker deg og dine en fortsatt fin mai!!

    SvarSlett
  9. Kjempe fint dikt!! Ble imponert..
    Liker bloggen din veldig godt, tante :)

    Stå på!
    Klem fra Sofie

    SvarSlett